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Psychologist Papers is a scientific-professional journal, whose purpose is to publish reviews, meta-analyzes, solutions, discoveries, guides, experiences and useful methods to address problems and issues arising in professional practice in any area of the Psychology. It is also provided as a forum for contrasting opinions and encouraging debate on controversial approaches or issues.

PSYCHOLOGIST PAPERS
  • Director: Serafín Lemos Giráldez
  • Dissemination: January 2024
  • Frequency: January - May - September
  • ISSN: 0214 - 7823
  • ISSN Electronic: 1886-1415
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January, nº 46, 2025.

VOL 46. Nº1

THE USE OF PSYCHOMETRIC TESTS FOR PERSONALITY ASSESSMENT IN PUBLIC ADMINISTRATION PERSONNEL SELECTION PROCESSES

Articles

THE USE OF PSYCHOMETRIC TESTS FOR PERSONALITY ASSESSMENT IN PUBLIC ADMINISTRATION PERSONNEL SELECTION PROCESSES

Paula Elosua, Ana Hernández y Francisco J. Abad

The evaluation of non-cognitive variables, such as personality factors, is key in personnel selection processes in public administration, although its application presents certain challenges. This article addresses the need to ensure the validity of these processes by integrating the principles of transparency and publicity with best practices in the use of tests. Based on the report from the Test Commission of the General Council of the Spanish Psychological Association on the use of psychometric tests in selection processes in public administration, 16 recommendations are provided, organized into seven areas: objectives, test application, scoring, selection criteria, reports, functional diversity, and qualifications. We emphasize the need to document and justify each stage to guarantee fair and well-founded decisions. These guidelines solve some of the issues that arise in the application of non-cognitive tests, and ensure alignment with the principles of publicity, transparency, and fairness in public sector selection.

La evaluación de variables no cognitivas, como los factores de personalidad, es clave en los procesos de selección de personal en las administraciones públicas, si bien su implementación presenta ciertos desafíos. Este artículo aborda la importancia de validar estos procesos integrando los principios de publicidad y transparencia con las buenas prácticas en el uso de test. Basándonos en el informe de la Comisión de Test del Consejo General de la Psicología sobre el uso de test psicométricos en los procesos de selección en las administraciones públicas, se presentan 16 recomendaciones organizadas en siete áreas: objetivos, aplicación de test, puntuaciones, criterios de selección, informes, diversidad funcional y cualificación. Se enfatiza la necesidad de documentar y justificar cada etapa para garantizar la fundamentación de las decisiones. Las directrices resuelven dudas y alinean el uso de las pruebas con los principios de publicidad, transparencia y equidad que rigen la selección pública.

The evaluation of non-cognitive variables, such as personality factors, is key in personnel selection processes in public administration, although its application presents certain challenges. This article addresses the need to ensure the validity of these processes by integrating the principles of transparency and publicity with best practices in the use of tests. Based on the report from the Test Commission of the General Council of the Spanish Psychological Association on the use of psychometric tests in selection processes in public administration, 16 recommendations are provided, organized into seven areas: objectives, test application, scoring, selection criteria, reports, functional diversity, and qualifications. We emphasize the need to document and justify each stage to guarantee fair and well-founded decisions. These guidelines solve some of the issues that arise in the application of non-cognitive tests, and ensure alignment with the principles of publicity, transparency, and fairness in public sector selection.

La evaluación de variables no cognitivas, como los factores de personalidad, es clave en los procesos de selección de personal en las administraciones públicas, si bien su implementación presenta ciertos desafíos. Este artículo aborda la importancia de validar estos procesos integrando los principios de publicidad y transparencia con las buenas prácticas en el uso de test. Basándonos en el informe de la Comisión de Test del Consejo General de la Psicología sobre el uso de test psicométricos en los procesos de selección en las administraciones públicas, se presentan 16 recomendaciones organizadas en siete áreas: objetivos, aplicación de test, puntuaciones, criterios de selección, informes, diversidad funcional y cualificación. Se enfatiza la necesidad de documentar y justificar cada etapa para garantizar la fundamentación de las decisiones. Las directrices resuelven dudas y alinean el uso de las pruebas con los principios de publicidad, transparencia y equidad que rigen la selección pública.


THE PSYCHOLOGIST AS A PUBLIC INTELLECTUAL. THE WORK OF MARINO PÉREZ ÁLVAREZ

Sergio Álvarez-Fernández

This article examines the biographical and intellectual career of Marino Pérez Álvarez. Starting with an analysis of his main influences, the aim is to show the internal coherence of his work and the reasons that explain its popularity. He is considered a public intellectual, and it is concluded that a good part of his success is due to his controversial positions in different current debates. Likewise, his criticism of "individualism" is identified as the Ariadne's thread that ties his work together and gives it meaning. His publications are therefore coherent from beginning to end and not merely a collection of juxtaposed topics.

Este artículo examina la trayectoria biográfico-intelectual de Marino Pérez Álvarez. Partiendo de un análisis de sus principales influencias, se trata de mostrar la coherencia interna de toda su obra y el motivo de su popularidad. En este sentido, se lo considera un intelectual público y se concluye que buena parte de su éxito se debe a sus polémicos posicionamientos en distintos debates de actualidad. Asimismo, se identifica su crítica del «individualismo» como el hilo de Ariadna que la anuda y da sentido. Sus publicaciones son, pues, coherentes de principio a fin y no una simple colección de temas yuxtapuestos.

This article examines the biographical and intellectual career of Marino Pérez Álvarez. Starting with an analysis of his main influences, the aim is to show the internal coherence of his work and the reasons that explain its popularity. He is considered a public intellectual, and it is concluded that a good part of his success is due to his controversial positions in different current debates. Likewise, his criticism of "individualism" is identified as the Ariadne's thread that ties his work together and gives it meaning. His publications are therefore coherent from beginning to end and not merely a collection of juxtaposed topics.

Este artículo examina la trayectoria biográfico-intelectual de Marino Pérez Álvarez. Partiendo de un análisis de sus principales influencias, se trata de mostrar la coherencia interna de toda su obra y el motivo de su popularidad. En este sentido, se lo considera un intelectual público y se concluye que buena parte de su éxito se debe a sus polémicos posicionamientos en distintos debates de actualidad. Asimismo, se identifica su crítica del «individualismo» como el hilo de Ariadna que la anuda y da sentido. Sus publicaciones son, pues, coherentes de principio a fin y no una simple colección de temas yuxtapuestos.


AI IN PSYCHOLOGICAL PRACTICE: WHAT TOOLS ARE AVAILABLE AND HOW CAN THEY HELP IN CLINICAL PSYCHOLOGY?

Daniel de la Fuente Tambo y Manuel Armayones Ruiz

This article reviews the use of artificial intelligence (AI) in the field of clinical psychology, evaluating tools that support psychology professionals in their daily work. A market analysis of AI-based products currently available was conducted, from which 12 were selected for a more detailed evaluation. The results show that, although not all tools meet strict criteria for security and scientific evidence, there are well-established options, especially in the United States and the United Kingdom, where implementation is more advanced. This study suggests that the adoption of AI in the therapeutic field is increasing and may provide professionals with a useful complement, helping them with administrative or repetitive tasks and allowing them to focus on more complex aspects of therapy.

Este artículo revisa el uso de la Inteligencia Artificial (IA) en el ámbito de la Psicología asistencial, evaluando herramientas que apoyan a profesionales de la psicología en su trabajo diario. Se realizó un análisis de productos basados en IA disponibles actualmente (fecha: mayo 2024), de los cuales se seleccionaron 12 para una evaluación más detallada. Los resultados muestran que, aunque no todas las herramientas cumplen con criterios de seguridad y evidencia científica, existen opciones bien establecidas, especialmente en Estados Unidos y Reino Unido, donde su implantación es más avanzada. Este estudio sugiere que la adopción de la IA en el ámbito terapéutico va en aumento y que puede ofrecer a las y los profesionales un complemento útil, ayudándoles a realizar tareas administrativas o repetitivas y permitiéndoles centrarse en aspectos más complejos de la terapia.

This article reviews the use of artificial intelligence (AI) in the field of clinical psychology, evaluating tools that support psychology professionals in their daily work. A market analysis of AI-based products currently available was conducted, from which 12 were selected for a more detailed evaluation. The results show that, although not all tools meet strict criteria for security and scientific evidence, there are well-established options, especially in the United States and the United Kingdom, where implementation is more advanced. This study suggests that the adoption of AI in the therapeutic field is increasing and may provide professionals with a useful complement, helping them with administrative or repetitive tasks and allowing them to focus on more complex aspects of therapy.

Este artículo revisa el uso de la Inteligencia Artificial (IA) en el ámbito de la Psicología asistencial, evaluando herramientas que apoyan a profesionales de la psicología en su trabajo diario. Se realizó un análisis de productos basados en IA disponibles actualmente (fecha: mayo 2024), de los cuales se seleccionaron 12 para una evaluación más detallada. Los resultados muestran que, aunque no todas las herramientas cumplen con criterios de seguridad y evidencia científica, existen opciones bien establecidas, especialmente en Estados Unidos y Reino Unido, donde su implantación es más avanzada. Este estudio sugiere que la adopción de la IA en el ámbito terapéutico va en aumento y que puede ofrecer a las y los profesionales un complemento útil, ayudándoles a realizar tareas administrativas o repetitivas y permitiéndoles centrarse en aspectos más complejos de la terapia.


A HUMANIZED DEVELOPMENT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN ORGANIZATIONS. RECOMMENDATIONS FROM THE THINK TANK ON WORK AND ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY

David Aguado, Javier Cantera, José María Peiró, Isabel Aranda, Oscar Cortijo, Javier Remón, Francisco Gil, Lourdes Munduate y María Paz García-Vera

La incorporación de la Inteligencia Artificial (IA) en las organizaciones y en la gestión de recursos humanos es una fuerza transformadora que revolucionará el mundo del trabajo y el papel de los psicólogos organizacionales. Este escenario presenta nuevas oportunidades y posibles beneficios junto con importantes desafíos, incluyendo posibles violaciones de derechos, nuevas formas de exclusión social, efectos adversos en grupos vulnerables y acceso desigual a las tecnologías de IA. En este trabajo se presenta el conjunto de reflexiones y recomendaciones formulados por el Think Tank de Psicología del Trabajo y las Organizaciones (ver anexo). Para ello, apoyados en la obtención de conocimiento basado en la evidencia, a lo largo del año 2023 se han realizado diversos debates y grupos de trabajo con académicos y profesionales. Las recomendaciones presentadas involucran a los agentes institucionales, los gestores organizacionales y los trabajadores. Además, pretenden facilitar una IA centrada en la persona, estimuladora y facilitadora del aprendizaje y el desarrollo profesional, que previene riesgos psicosociales, y potencia las capacidades de las organizaciones.

The integration of artificial intelligence (AI) into organizations and human resource management is a transformative force poised to revolutionize the world of work and the role of organizational psychologists. This scenario presents new opportunities and potential benefits as well as challenges, including potential rights violations, new forms of social exclusion, adverse effects on vulnerable groups, and unequal access to AI technologies. This paper presents a set of reflections and recommendations developed by the Think Tank on Work and Organizational Psychology (see annex). Drawing on evidence-based knowledge, various debates and working groups with academics and professionals were conducted throughout 2023. The recommendations presented involve institutional agents, organizational managers, and workers. Furthermore, they aim to facilitate a human-centered AI that stimulates and supports professional learning and development, prevents psychosocial risks, and enhances organizational capabilities.

La incorporación de la Inteligencia Artificial (IA) en las organizaciones y en la gestión de recursos humanos es una fuerza transformadora que revolucionará el mundo del trabajo y el papel de los psicólogos organizacionales. Este escenario presenta nuevas oportunidades y posibles beneficios junto con importantes desafíos, incluyendo posibles violaciones de derechos, nuevas formas de exclusión social, efectos adversos en grupos vulnerables y acceso desigual a las tecnologías de IA. En este trabajo se presenta el conjunto de reflexiones y recomendaciones formulados por el Think Tank de Psicología del Trabajo y las Organizaciones (ver anexo). Para ello, apoyados en la obtención de conocimiento basado en la evidencia, a lo largo del año 2023 se han realizado diversos debates y grupos de trabajo con académicos y profesionales. Las recomendaciones presentadas involucran a los agentes institucionales, los gestores organizacionales y los trabajadores. Además, pretenden facilitar una IA centrada en la persona, estimuladora y facilitadora del aprendizaje y el desarrollo profesional, que previene riesgos psicosociales, y potencia las capacidades de las organizaciones.

The integration of artificial intelligence (AI) into organizations and human resource management is a transformative force poised to revolutionize the world of work and the role of organizational psychologists. This scenario presents new opportunities and potential benefits as well as challenges, including potential rights violations, new forms of social exclusion, adverse effects on vulnerable groups, and unequal access to AI technologies. This paper presents a set of reflections and recommendations developed by the Think Tank on Work and Organizational Psychology (see annex). Drawing on evidence-based knowledge, various debates and working groups with academics and professionals were conducted throughout 2023. The recommendations presented involve institutional agents, organizational managers, and workers. Furthermore, they aim to facilitate a human-centered AI that stimulates and supports professional learning and development, prevents psychosocial risks, and enhances organizational capabilities.


MENTAL HEALTH CRISIS IN ADOLESCENTS AND YOUNG PEOPLE? THE ROLE OF SOCIAL PSYCHIATRIZATION

Félix Cova, Pamela Grandón, Gabriela Nazar, Caterin Romero Hernández y Germán Lagos Sepúlveda

Concern about the apparent increase in mental health problems among adolescents and young people has intensified considerably in recent years, with it being common nowadays to refer to a "mental health crisis" in this age group. Available epidemiological studies confirm an increase in internalized behaviors within this population. This article proposes that the sociocultural process of "social psychiatrization" in contemporary society is an indispensable contextual factor for analyzing the mental health situation of adolescents and young people and for understanding the scope and significance of this apparent crisis. It is argued that a risk of not paying enough attention to this context is the unjustified and iatrogenic psychopathologization of adolescent distress, ignoring relevant social factors that are important for understanding the causes of the distress and for developing comprehensive responses to it.

La preocupación por el aparente aumento de los problemas de salud mental en adolescentes y jóvenes se ha intensificado considerablemente en los últimos años, siendo común en la actualidad referirse a una “crisis de salud mental” en este grupo de edad. Los estudios epidemiológicos disponibles confirman un incremento en los comportamientos internalizados dentro de esta población. Este artículo propone que el proceso sociocultural de “psiquiatrización social” de la sociedad contemporánea es un factor contextual indispensable tanto para analizar la situación de salud mental de adolescentes y jóvenes como para comprender el alcance y significado de esta aparente crisis. Se argumenta que un riesgo de no prestar suficiente atención a este contexto es la psicopatologización injustificada y iatrogénica del malestar adolescente, ignorando factores sociales relevantes tanto para comprender las causas del malestar como para desarrollar respuestas integrales a este.

Concern about the apparent increase in mental health problems among adolescents and young people has intensified considerably in recent years, with it being common nowadays to refer to a "mental health crisis" in this age group. Available epidemiological studies confirm an increase in internalized behaviors within this population. This article proposes that the sociocultural process of "social psychiatrization" in contemporary society is an indispensable contextual factor for analyzing the mental health situation of adolescents and young people and for understanding the scope and significance of this apparent crisis. It is argued that a risk of not paying enough attention to this context is the unjustified and iatrogenic psychopathologization of adolescent distress, ignoring relevant social factors that are important for understanding the causes of the distress and for developing comprehensive responses to it.

La preocupación por el aparente aumento de los problemas de salud mental en adolescentes y jóvenes se ha intensificado considerablemente en los últimos años, siendo común en la actualidad referirse a una “crisis de salud mental” en este grupo de edad. Los estudios epidemiológicos disponibles confirman un incremento en los comportamientos internalizados dentro de esta población. Este artículo propone que el proceso sociocultural de “psiquiatrización social” de la sociedad contemporánea es un factor contextual indispensable tanto para analizar la situación de salud mental de adolescentes y jóvenes como para comprender el alcance y significado de esta aparente crisis. Se argumenta que un riesgo de no prestar suficiente atención a este contexto es la psicopatologización injustificada y iatrogénica del malestar adolescente, ignorando factores sociales relevantes tanto para comprender las causas del malestar como para desarrollar respuestas integrales a este.


DEVELOPMENT OF COMPETENCIES IN PROFESSIONAL BARNAHUS TEAMS IN SPAIN: EVALUATION OF A TRAINING INITIATIVE

Laura Andreu y Noemí Pereda

Assessment of child sexual abuse requires highly qualified, multidisciplinary professional teams working in a coordinated manner. The Barnahus model responds to these needs and is beginning to be implemented in Spain. This study aims to present and evaluate the effectiveness of the STEPS training course, which includes two programs: one aimed at Barnahus professionals conducting interviews in the forensic context, and the other intended for professionals who carry out psychological interventions with victims. The results show that STEPS training increases the knowledge of professionals, although a significant increase is only observed in training for psychological intervention. The results are discussed and the practical implications are presented, highlighting the need to develop continuous training programs to ensure comprehensive and effective care for victims.

La evaluación de la violencia sexual contra la infancia requiere de equipos profesionales altamente cualificados que trabajen de manera coordinada e interdepartamental. El modelo Barnahus responde a estas necesidades y está comenzando a implementarse en España. Este estudio tiene como objetivo presentar y evaluar la efectividad de la propuesta formativa STEPS, que incluye dos programas: uno dirigido a los equipos profesionales de las Barnahus para la realización de entrevistas en el contexto forense, y otro para los profesionales que llevan a cabo la intervención psicológica con las víctimas. Los resultados muestran que la formación STEPS aumenta el conocimiento de los profesionales, aunque solo se observa un incremento significativo en la formación en intervención psicológica. Se discuten los resultados y se presentan las implicaciones prácticas, destacando la necesidad de desarrollar programas continuos de capacitación para asegurar una atención integral y efectiva a las víctimas.

Assessment of child sexual abuse requires highly qualified, multidisciplinary professional teams working in a coordinated manner. The Barnahus model responds to these needs and is beginning to be implemented in Spain. This study aims to present and evaluate the effectiveness of the STEPS training course, which includes two programs: one aimed at Barnahus professionals conducting interviews in the forensic context, and the other intended for professionals who carry out psychological interventions with victims. The results show that STEPS training increases the knowledge of professionals, although a significant increase is only observed in training for psychological intervention. The results are discussed and the practical implications are presented, highlighting the need to develop continuous training programs to ensure comprehensive and effective care for victims.

La evaluación de la violencia sexual contra la infancia requiere de equipos profesionales altamente cualificados que trabajen de manera coordinada e interdepartamental. El modelo Barnahus responde a estas necesidades y está comenzando a implementarse en España. Este estudio tiene como objetivo presentar y evaluar la efectividad de la propuesta formativa STEPS, que incluye dos programas: uno dirigido a los equipos profesionales de las Barnahus para la realización de entrevistas en el contexto forense, y otro para los profesionales que llevan a cabo la intervención psicológica con las víctimas. Los resultados muestran que la formación STEPS aumenta el conocimiento de los profesionales, aunque solo se observa un incremento significativo en la formación en intervención psicológica. Se discuten los resultados y se presentan las implicaciones prácticas, destacando la necesidad de desarrollar programas continuos de capacitación para asegurar una atención integral y efectiva a las víctimas.


Books review

PSYCHOLOGICAL TREATMENTS FOR PERSONALITY DISORDERS I AND II

Juan Antonio Díaz-Garrido, Susana Al-Halabí, Adolfo J. Cangas, Fernando Rodríguez-Otero (Coords.)

Personality disorders (hereafter referred to as PD) are the key to all psychological problems, the litmus test for the validity of each psychotherapeutic approach, the phenomena that, because they are perplexing, pervasive, and resistant to change, should most attract the attention of academics and practitioners seeking to understand the principles of human behavior.

Los trastornos de personalidad (TTPP en adelante) son la clave de todos los problemas psicológicos, la piedra de toque que permite conocer la validez de cada enfoque psicoterapéutico, los fenómenos que, por desconcertantes, generalizados y resistentes al cambio, más deberían llamar la atención a los académicos y profesionales que pretendan comprender los principios del comportamiento humano.

Personality disorders (hereafter referred to as PD) are the key to all psychological problems, the litmus test for the validity of each psychotherapeutic approach, the phenomena that, because they are perplexing, pervasive, and resistant to change, should most attract the attention of academics and practitioners seeking to understand the principles of human behavior.

Los trastornos de personalidad (TTPP en adelante) son la clave de todos los problemas psicológicos, la piedra de toque que permite conocer la validez de cada enfoque psicoterapéutico, los fenómenos que, por desconcertantes, generalizados y resistentes al cambio, más deberían llamar la atención a los académicos y profesionales que pretendan comprender los principios del comportamiento humano.


THE ANXIOUS GENERATION. WHY SOCIAL MEDIA IS CAUSING AN EPIDEMIC OF MENTAL ILLNESS AMONG OUR YOUTH

Jonathan Haidt.

What would happen if an unknown billionaire selected your first-born daughter after her tenth birthday to be part of the first human settlement on Mars? Would you let her go after discovering that the absence of a magnetosphere on Mars would cause a massive rate of cellular lesions in the girl's tissues due to continuous exposure to solar wind, cosmic rays, and other sources of ionizing radiation and particle currents harmful to the girl's developmental processes and cellular and tissue differentiation? Would you agree, knowing that the low gravitational attraction would cause irreversible deformations in different physiological systems and in her anatomical structure (from the musculoskeletal system to the nervous, circulatory, or respiratory systems)?

¿Qué ocurriría si un multimillonario desconocido seleccionara a tu primogénita tras su décimo cumpleaños para formar parte del primer asentamiento humano en marte? ¿Le dejarías ir tras descubrir que la ausencia de magnetosfera en marte provocaría una tasa masiva de lesiones celulares en los tejidos de la niña por la exposición continuada al viento solar, los rayos cósmicos y otras fuentes de radiaciones ionizantes y de corrientes de partículas nocivas para los procesos de desarrollo y de diferenciación celular y tisular de la muchacha? ¿Accederías acaso, tras saber que la baja atracción gravitatoria causaría de modo indefectible deformaciones irreversibles en diferentes sistemas fisiológicos y en la propia conformación anatómica (desde el sistema músculo-esquelético, al sistema nervioso, al circulatorio o al respiratorio) de su organismo?

What would happen if an unknown billionaire selected your first-born daughter after her tenth birthday to be part of the first human settlement on Mars? Would you let her go after discovering that the absence of a magnetosphere on Mars would cause a massive rate of cellular lesions in the girl's tissues due to continuous exposure to solar wind, cosmic rays, and other sources of ionizing radiation and particle currents harmful to the girl's developmental processes and cellular and tissue differentiation? Would you agree, knowing that the low gravitational attraction would cause irreversible deformations in different physiological systems and in her anatomical structure (from the musculoskeletal system to the nervous, circulatory, or respiratory systems)?

¿Qué ocurriría si un multimillonario desconocido seleccionara a tu primogénita tras su décimo cumpleaños para formar parte del primer asentamiento humano en marte? ¿Le dejarías ir tras descubrir que la ausencia de magnetosfera en marte provocaría una tasa masiva de lesiones celulares en los tejidos de la niña por la exposición continuada al viento solar, los rayos cósmicos y otras fuentes de radiaciones ionizantes y de corrientes de partículas nocivas para los procesos de desarrollo y de diferenciación celular y tisular de la muchacha? ¿Accederías acaso, tras saber que la baja atracción gravitatoria causaría de modo indefectible deformaciones irreversibles en diferentes sistemas fisiológicos y en la propia conformación anatómica (desde el sistema músculo-esquelético, al sistema nervioso, al circulatorio o al respiratorio) de su organismo?


Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.papelesdelpsicologo.es